Lieksan kirkko

Lieksan kirkko kellotapulista ylähorisontista kuvattuna

Lieksan kirkko

Lieksan kirkko, joka vihittiin käyttöön 28.11.1982 on Pielisjärven seurakunnan pääkirkko. Kirkon ovat suunnitelleet arkkitehdit Raili ja Reima Pietilä. Kirkko on rakennettu samalle paikalle, jolla sijaitsi 2.1.1979 tulipalossa tuhoutunut C L Engelin suunnittelema arvokas puukirkko.

Kirkko on runkorakenteiltaan täysbetoninen, mutta se on verhoiltu ulospäin kainuulaisella harmaalla graniitilla sekä vaalealla laudoituksella. Kirkon kupoli on kuparipäällysteinen.

Kirkkosali on avaran ja valoisan tuntuinen, johtuen ristinmuotoisesta kattoikkunasta, alttariseinän ikkunoista sekä alttari-ikkunasta, joka varaa alttaritaulun paikkaa. Myös vaaleat sisustusvärit betoniseinässä, alttariseinän ikkunoiden puukaihtimissa ja katon alumiinisäleikössä luovat valoisuuden tuntua. Kirkkosalin penkkirivit on säteittäin sijoitettu siten, että alttari, saarnatuoli, kuoro ja urut tulevat samalle kehälle luoden yhteyden tuntua. Lattia on loivasti alttaria kohti laskeva. Kirkkosaliin mahtuu n. 700 henkilöä, mutta takaosan seurakuntasalin avaamisella saadaan lisätilaa kaikkineen n. 1000 henkilölle.

36-äänikertaiset urut on rakentanut Kangasalan urkutehdas. Urkujen musiikillinen suunnittelu on professori Enzio Forsblomin, jonka työn lähtökohtana on ollut klassinen urkutyyppi.

Samettiset kirkkotekstiilit on suunnitellut ja käsinpainantamenetelmällä valmistanut tekstiilitaiteilija Päikki Priha. Prihan suunnittelema on myös Elämän portti-niminen vihkiryijy, jonka on lahjoittanut Eurajoen seurakunta.

Kuvanveistäjä Eeva Ryynäsen tuotantoa kirkossa edustavat eteisessä sijaitsevat tammirakenteinen Vaivaisukko sekä haaparakenteinen Laulavat enkelit-teos.

Kirkko sijaitsee Lieksanjoen rannalla ja sitä ympäröi luonnonkaunis kirkkopuisto sankarihautausmaineen. Kirkkopuistossa on myös vanha ortodoksinen tsasouna.

Ikkunan takana kellotapuli sijaistsee symmetrisenä.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc

su 28.4. klo 10.00

Messu

Virpi Komulainen, Svetlana Perttu. Myös suoratoistona lieksanseurakunta.fi, facebook. Messun jälkeen ukrainalaisten järjestämä hyväntekeväisyysateria.
ke 1.5. klo 18.00

Yhteislaulutilaisuus

Yhteisvastuukeräyksen hyväksi, ohjelma 10 €, mukana Arvo Yrjölä, Svetlana Perttu, Kirkkokuoro. Kahvitarjoilu sekä simaa ja munkkia.
su 5.5. klo 10.00

Messu

Heli Melanen, Svetlana Perttu. Myös suoratoistona facebook sivulla.